טיפול, יעוץ וסדנאות בגישה מקורית וחמה

טראומה מהקשר הקודם – ל'

שלום רב,
אבקש את עזרתכם בבעיה המציקה לי ופוגעת לי בהנאה מהזוגיות.
ראשית, אתן רקע על עצמי. אני בת 25, עוסקת במקצועות הרפואה. מגיל 11 לערך אני מטופלת אצל פסיכולוגים אבל און אנד אוף, עם הפסקות, בהתאם לנסיבות חיי. עברתי כ- 3 פסיכולוגים, כולל טיפול CBT. זאת בשלי התקפי פאניקה שלוו באגרופוביה והימנעות, הרגלים כפייתיים בילדות וכן נטייה לדיכאונות עקב משברים, בעיקר בצבא. כמו כן, טופלתי בסרוקסט ואח"כ בפרוזק, ובזמן התקף בקלונזאפם שאכן חוללו פלאים (לדעתי יותר מהטיפול הפסיכולוגי), אך גם בהם אני משתמשת לסירוגין ובהתאם לנסיבות. כעת אני ללא טיפול. לא פסיכולוגי ולא תרופתי. כמו כן, אציין שמעולם לא היה לי קשר ארוך טווח , רציני ובוגר, ולאו דווקא בגללי. אני פשוט נוטה לייחס לקשר את כל עולמי ולהיות מאוד טוטאלית. הסיפור הוא כזה: לפני כשנה עברתי פרידה כואבת ופתאומית. היה לי בן זוג שחשבתי שאוהב אותי, יצאנו כשנה, גרתי בדירתו השכורה, העברתי את חפציי ובגדיי אליו, חשבנו לצאת לנופש לחו"ל יחד ואף לשכור דירה. ביום של חתימת החוזה, הוא ביטל בפתאומיות, ללא תאום איתי, בזמן שישנתי. יום למחרת, ברכב, בחזרה מבילוי משותף, הוא הודיע לי בנונשלנטיות שהוא לא אוהב אותי ולא מעוניין להמשיך להיות איתי. הדבר הפתיע אותי מאוד והיה לא צפוי בעליל. לא היה ריב או ויכוח, לא היו חילוקי דעות והוא כלל לא העלה בפני חששות לגביי הקשר. ההלם היכה בי, ומעבר לתחום הרומנטי, נפגעתי כאדם וכעסתי מאוד. הוא ניתק כל קשר, סירב לנסות ולדבר בנושא ונעלם כלא היה. את בגדיי ביקשתי שימסור לתרומה, אך הוא סירב ושלח לי אותם הבייתה עם חבר כחודש לאחר מכן. מיותר לציין שהדבר ריסק אותי – כחודש לא יצאתי מהבית, נעתי מהמיטה לעבודה, בכיתי במהלך העבודה, ישנתי ביום ושנתי נדדה בלילה, מילאתי את עצמי בקלונקס ואודה ואומר שגם רציתי למות. רצה השם ויצאתי מזה, חזרתי לתפקד, אך ההלם, תחושת הבגידה והכעס תמיד נשארו שם. היום יש לי בן זוג מזה כשנה שאני אוהבת בכל ליבי. אבל הבעיה שאני מרגישה לכודה בטראומה, והדבר כואב לי ומפריע והמראות ומאורע חוזרים אליי כמו בהלם קרב. ראשית, אני לא לובשת כלל את הבגדים שלבשתי עם האקס – מסרתי את כולם. שנית – אני נמנעת. אני נמנעת מכל סיטואציה, בדרך כלל סיטואציה חיובית שמתרחשת במערכת היחסים הנוכחית שלי וקרתה גם בקודמת. לדוגמה: טיסה לחו"ל – כבן-זוגי הנוכחי רצה לחו"ל, תקף אותי פחד, פשוטו כמשמעו, כי ההתניה אמרה לי שאחרי חו"ל – תבוא הפרידה. אותו כנ"ל מלהעביר את חפציי לדירתו של בן-זוגי. הדבר מבעית אותי ופיתחתי ממש מערכת של אמונות תפלות שדבר שכזה עשוי להוביל לסיום פתאומי של מערכת היחסים. הסיטואציות (שוב, החיוביות, כיביכול),הולכות ונעשות דומות והפחד משתק אותי. לפני שהקודם נפרד ממני, הוא רצה לקנות ארונית עבור בגדיי. כעת בן זוגי הנוכחי רוצה בזה…ואני פשוט מבועתת מבפנים, שהכל חוזר אליי. במקום לשמוח בזוגיות אני פוחדת בפנים. אני נתקפת בכי ולפעמים מרגישה שאני "מתגעגעת" אליו גם כשהוא לידי, ואני בוכה חרש. אני כאילו מחכה שזה יגיע כמו התניה קלאסית של פבלוב. גם כשאני הולכת למשמרת לילה והוא נשאר בבית, ני נתקפת געגועים את בכי. בבקשה, אני לא רוצה להעביר את מערכת הזוגיות שלי בפחד ובזכרונות רעים ובטקסים להעלמת העבר (בגדים, הימנעות מסיטואציות), אבל זה חוזר אליי ומשתק אותי.
מה יש לי?!
ואיך, בבקשה, איך זה עובר?

תודה ,
ל.

תשובה:

שלום לך ל' יקרה,

נראה שאת סובלת מסימפטומים פוסט-טראומטיים מהקשר הקודם המוחרפים עקב הפרעת החרדה שסבלת ממנה.

יש שיטות פסיכולוגיות ואחרות, רבות ומגוונות, להתגברות על טראומה, אבל בשבילי לפרט בכתב איך מפסיקים את זה – זה קצת כמו לנסות ללמד שחיה בהתכתבות.

למרות זאת אנסה לתת כמה טיפים שעשויים לדעתי לעזור:

ראשית, נסי לעשות הפרדה ברורה בינך לבין הפחד. גם אם הפחד תוקף אותך עלייך לדעת כי הוא זה לא את, וזו את שצריכה להחליש אותו. צריך לאט-לאט לחנך אותו ולהראות לו מי כאן הבוסית…

שנית, קחי קצת זמן לעבודה עצמית. מצאי מקום שקט, וכתבי על דף את כל התסריטים הכי גרועים בקשר הזוגי, שהפחד מנסה להכניס לך לראש – ממש הכל.

לאחר מכן, קחי דף אחר וכתבי לעומתם את כל התסריטים הכי טובים שיכולים לצאת מהקשר הזה. אמרי לעצמך כי את בוחרת לחשוב בכיוון אחד ולא בכיוון השני.

השתעשעי עם דף התסריטים הגרועים – קראי אותו בקולות מצחיקים, גלגלי אותו לכדור וזרקי אותו באוויר, ולאחר מכן זרקי אותו לפח או לאסלה. זכרי כי יש לאדם יכולות לבחור לאלו מחשבות ורגשות יתן כניסה ולאלו יסגר בפניהם.

קחי את דף המחשבות הרצויות וקראי אותו שלוש פעמים ביום כל יום. אם זה מתאים לך הלחיני אותם לשיר וזמזמי אותו במהלך היום.

ספרי לחברייך המשמעותיים על החלטתך להתרכז במחשבות החיוביות ואם הקשר איתם מאפשר – שתפי אותם במחשבות הטובות.

בכל פעם שהפחד מנסה להגיע – שלפי את דף המחשבות והתרכזי בו.

אם זה מתאים, שתפי את חברך בתהליך המיוחד שאת עוברת ואפשרי לו להשתתף ולחזק אותך.

אם בנוסף לכך את מעוניינת בתמיכה מקצועית פנים אל פנים, כתבי לי במייל את מקום מגורייך ואנסה לברר לך על מישהו מומלץ באיזור.

הצלחה, שלווה, אהבה ורוגע

מושון

Posted in: רווקות

הזמנת הרצאה או סדנה
פירוט על הרצאות וסדנאות "הפשר שבקשר" המתאימות להורים, לזוגות, לרווקים, למורים, לעובדי ארגון למנהלים ולמי שחפץ להעמיק בנושאים שונים.  המשך
צרו קשר

שם פרטי (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

תוכן

CAPTCHA

captcha

כתובתנו
mooshon@pesherkesher.com
מושון: 0528-990-692
נעה: 0527-906-083